Allmänna villkor
Allmänna villkor Meroda Cosmetics
Innehållsförteckning:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Meroda Cosmetics identitet
Artikel 3 - Tillämplighet
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under ångerfristen
Artikel 8 - Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta
Artikel 9 - Meroda Cosmetics skyldigheter i händelse av återkallelse
Artikel 10 - Undantag från ångerrätten
Artikel 11 - Priset
Artikel 12 - Utförande och tilläggsgaranti
Artikel 13 - Leverans och genomförande
Artikel 14 - Transaktioner av varaktighet: varaktighet, uppsägning och förnyelse
Artikel 15 - Betalning
Artikel 16 - Klagomålsförfarandet
Artikel 17 - Tvister
Artikel 18 - Kompletterande eller avvikande bestämmelser
Artikel 1 - Definitioner
I dessa villkor gäller följande definitioner:
- Tilläggsavtal: ett avtal genom vilket konsumenten förvärvar produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster levereras av Meroda Cosmetics eller av en tredje part på grundval av ett avtal mellan denna tredje part och Meroda Cosmetics.
- Ångerfrist: den tid inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
- Konsument: en fysisk person som inte handlar för ändamål som har samband med hans eller hennes handel, affärsverksamhet, hantverk eller yrke;
- Dag: kalenderdag;
- Digitalt innehåll: data som produceras och levereras i digital form;
- Avtal på obestämd tid: Ett avtal som föreskriver regelbunden leverans av varor, tjänster och/eller digitalt innehåll under en viss tidsperiod;
- Varaktig databärare: varje verktyg - inklusive e-post - som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är riktad till honom eller henne personligen, på ett sätt som gör det möjligt att konsultera eller använda informationen i framtiden under en period som är anpassad till det syfte som informationen är avsedd för, och som gör det möjligt att återge den lagrade informationen i oförändrad form;
- Ångerrätt: Konsumentens möjlighet att avstå från distansavtalet inom ångerfristen;
- Distansavtal: ett avtal som ingås mellan Meroda Cosmetics och konsumenten inom ramen för ett organiserat system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, varvid ett eller flera medel för distanskommunikation används uteslutande eller delvis fram till dess att avtalet ingås.
- Mall för ångerformulär: den europeiska mall för ångerformulär som ingår i bilaga I till dessa villkor;
Meroda Cosmetics: den juridiska person som definieras närmare i artikel 2 och som erbjuder produkter, (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster på distans till konsumenter i enlighet med dessa allmänna villkor;
- Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren behöver vara tillsammans i samma rum vid samma tidpunkt;
Artikel 2 - Meroda Cosmetics identitet
Företagarens namn (lagstadgat namn, eventuellt kompletterat med handelsnamn); Meroda Cosmetics
Affärsadress: Bosscheweg 40, 5056KC Berkel-Enschot, Nederländerna.
E-postadress eller annat elektroniskt kommunikationsmedel som erbjuds konsumenten med samma funktionalitet som e-post, info@merodacosmetics.nl.
Handelskammarens nummer; 82596131
BTW-identificatienummer; NL862532772B01
Artikel 3 - Tillämplighet
- Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden från Meroda Cosmetics och för alla distansavtal som ingås mellan företagaren och konsumenten.
- Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt ska Meroda Cosmetics, innan distansavtalet ingås, ange hur de allmänna villkoren kan kontrolleras hos Meroda Cosmetics och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten på begäran så snart som möjligt.
- Om distansavtalet ingås elektroniskt får texten till dessa allmänna villkor, med avvikelse från föregående punkt och innan distansavtalet ingås, göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten lätt kan lagra den på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligt möjligt ska det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de ska skickas till konsumenten kostnadsfritt på dennes begäran, antingen elektroniskt eller på annat sätt.
- Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, gäller andra och tredje stycket i enlighet med detta och konsumenten kan alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelsen som är mest fördelaktig för honom eller henne om villkoren är motstridiga.
Artikel 4 - Erbjudandet
- Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller om det är förenat med villkor, anges detta uttryckligen i erbjudandet.
- Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter, det digitala innehåll och/eller de tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om Meroda Cosmetics använder bilder är dessa en sann representation av de produkter, tjänster och/eller det digitala innehåll som erbjuds. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet är inte bindande för Meroda Cosmetics.
- Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till att acceptera erbjudandet.
Artikel 5 - Avtalet
- Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges i det.
- Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt ska Meroda Cosmetics omedelbart bekräfta mottagandet av det elektroniska godkännandet av erbjudandet. Så länge Meroda Cosmetics inte har bekräftat mottagandet av detta godkännande kan konsumenten häva avtalet. När konsumenten har fått denna bekräftelse är det inte längre möjligt för konsumenten att häva eller annullera avtalet, men konsumenten kan använda sig av sin ångerrätt (artikel 6).
- Om avtalet upprättas elektroniskt ska Meroda Cosmetics vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av uppgifter och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska Meroda Cosmetics vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
- Meroda Cosmetics kan - inom lagliga ramar - kontrollera om konsumenten kan fullgöra sina betalningsskyldigheter samt alla fakta och faktorer som är viktiga för att distansavtalet ska kunna ingås på ett ansvarsfullt sätt. Om Meroda Cosmetics har goda skäl att inte ingå avtalet på grundval av denna förfrågan har Meroda Cosmetics rätt att vägra en beställning eller ansökan eller att ställa särskilda villkor för dess genomförande.
- Senast vid leverans av produkten, tjänsten eller det digitala innehållet ska Meroda Cosmetics skicka följande information till konsumenten skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett lättillgängligt sätt på en varaktig databärare:
- Besöksadress till Meroda Cosmetics lokaler där konsumenten kan lämna in klagomål;
- Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt, eller en tydlig förklaring om att ångerrätten inte är tillämplig.
- information om garantier och befintlig service efter köpet;
- Priset, inklusive alla skatter, för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet, i förekommande fall leveranskostnader, och sättet för betalning, leverans eller genomförande av distansavtalet;
- Kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är obestämt;
- Om konsumenten har rätt att frånträda avtalet, ska förlagan till formuläret för ångerrätt användas.
- Om det rör sig om ett avtal med en viss varaktighet gäller bestämmelsen i föregående stycke endast den första leveransen.
Artikel 6 - Ångerrätt
- Konsumenten kan häva ett avtal om köp av en produkt under en betänketid på minst 14 (fjorton) dagar utan att ange skäl. Meroda Cosmetics får fråga konsumenten om orsaken till att han eller hon ångrar sig, men får inte tvinga konsumenten att ange orsaken.
- Den ångerfrist som avses i punkt 1 börjar löpa dagen efter det att konsumenten, eller en tredje part som konsumenten i förväg har utsett och som inte är transportören, har tagit emot produkten, eller:
- Om konsumenten har beställt flera produkter i en och samma beställning: den dag då konsumenten, eller en tredje part som konsumenten har utsett, har mottagit den sista produkten. Meroda Cosmetics kan, förutsatt att de tydligt informerat konsumenten före beställningsprocessen, vägra att ta emot en beställning av flera produkter med olika leveranstider.
- Om leveransen av en produkt består av flera försändelser eller delar: den dag då konsumenten, eller en av denne utsedd tredje part, har mottagit den sista försändelsen eller den sista delen;
- Vid avtal om regelbunden leverans av produkter under en viss period: den dag då konsumenten, eller en av denne utsedd tredje part, har mottagit den första produkten.
När det gäller tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium:
- Konsumenten får häva ett tjänsteavtal och ett avtal om leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium i minst 14 dagar utan att ange skäl. Meroda Cosmetics får fråga konsumenten om orsaken till att han eller hon ångrar sig, men får inte tvinga konsumenten att ange orsaken.
- Den ångerfrist som avses i punkt 3 börjar löpa dagen efter det att avtalet har ingåtts.
Förlängd ångerfrist för varor, tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium om konsumenten inte informeras om ångerrätten.
- Om Meroda Cosmetics inte har tillhandahållit konsumenten den information om ångerrätten som krävs enligt lag eller den förlaga till formuläret för ångerrätt, ska ångerfristen löpa ut tolv månader efter utgången av den ursprungliga ångerfristen som fastställts i enlighet med de föregående punkterna i denna artikel.
- Om Meroda Cosmetics har gett konsumenten den information som avses i föregående stycke inom tolv månader efter den ursprungliga ångerfristens startdatum ska ångerfristen löpa ut 14 dagar efter den dag då konsumenten fick denna information.
Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under ångerfristen
- Under betänketiden kommer konsumenten att behandla produkten och dess förpackning med omsorg. Han kommer endast att packa upp eller använda produkten i den utsträckning som krävs för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. Utgångspunkten är att konsumenten endast får hantera och inspektera produkten på samma sätt som i en butik.
- Konsumenten är endast ansvarig för den värdeminskning av produkten som beror på ett sätt att hantera produkten som går utöver vad som tillåts i punkt 1.
- Konsumenten ska inte vara ansvarig för någon värdeminskning av produkten om Meroda Cosmetics inte har gett konsumenten all lagstadgad information om ångerrätten före eller vid tidpunkten för avtalets ingående.
Artikel 8 - Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta
- Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska han eller hon meddela Meroda Cosmetics detta inom ångerfristen med hjälp av förlagan till ångerblankett eller på något annat otvetydigt sätt.
- Så snart som möjligt, men inom 14 dagar från och med dagen efter den dag som följer på det meddelande som avses i punkt 1, ska konsumenten returnera produkten eller överlämna den till (en auktoriserad representant för) Meroda Cosmetics. Detta är inte nödvändigt om Meroda Cosmetics har erbjudit sig att hämta produkten själv. Konsumenten ska under alla omständigheter ha uppfyllt returfristen om han eller hon returnerar produkten innan ångerfristen har löpt ut.
- Konsumenten ska returnera produkten med alla levererade tillbehör, om rimligen möjligt i originalskick och originalförpackning och i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner från Meroda Cosmetics.
- Risken och bevisbördan för att ångerrätten utövas korrekt och i rätt tid ska ligga på konsumenten.
- Konsumenten står för de direkta kostnaderna för att returnera produkten. Om Meroda Cosmetics inte har angett att konsumenten ska stå för dessa kostnader eller om Meroda Cosmetics anger att företaget själv kommer att stå för kostnaderna, behöver konsumenten inte stå för kostnaderna för returfrakten.
- Konsumenten ska inte bära någon kostnad för fullständig eller partiell leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium, om:
- han eller hon inte uttryckligen har samtyckt till att avtalet fullgörs före utgången av ångerfristen;
- han eller hon har inte erkänt att han eller hon har förlorat sin ångerrätt när han eller hon gav sitt samtycke, eller
- Meroda Cosmetics har inte lyckats bekräfta konsumentens uttalande.
- Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska alla ytterligare avtal upplösas genom lag.
Artikel 9 - Meroda Cosmetics skyldigheter vid återkallelse
- Om Meroda Cosmetics underlättar konsumentens anmälan om ångerrätt på elektronisk väg ska företaget utan dröjsmål skicka ett mottagningsbevis för denna anmälan.
- Meroda Cosmetics ska återbetala alla betalningar som konsumenten gjort, inklusive eventuella leveranskostnader som Meroda Cosmetics tagit ut för den returnerade produkten, utan onödigt dröjsmål men inom 14 (fjorton) dagar efter den dag då konsumenten meddelar om återkallelsen. Om Meroda Cosmetics inte erbjuder sig att själv hämta produkten kan företaget vänta med återbetalningen tills det har fått produkten eller tills konsumenten visar att han eller hon har returnerat produkten, beroende på vilket som inträffar först.
- Meroda Cosmetics använder samma betalningsmedel som konsumenten har använt för återbetalning, såvida inte konsumenten godkänner ett annat betalningsmedel. Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten.
- Om konsumenten har valt ett dyrare leveranssätt än det billigaste standardleveranssättet behöver Meroda Cosmetics inte återbetala tilläggskostnaderna för det dyrare sättet.
Artikel 10 - Undantag från ångerrätten
- Meroda Cosmetics kan undanta följande produkter och tjänster från ångerrätten, men endast om Meroda Cosmetics tydligt har nämnt detta i erbjudandet, eller åtminstone i god tid innan avtalet ingås:
- Produkter eller tjänster vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som Meroda Cosmetics inte har något inflytande över och som kan inträffa under ångerfristen;
- Avtal som ingås vid en offentlig auktion. Med offentlig auktion avses en försäljningsmetod där produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster erbjuds av Meroda Cosmetics till den konsument som är personligen närvarande eller har möjlighet att vara personligen närvarande vid auktionen, under ledning av en auktionsförrättare, och där den vinnande budgivaren är skyldig att köpa produkterna, det digitala innehållet och/eller tjänsterna;
- Tjänstekontrakt, efter det att tjänsten har utförts fullt ut, men endast om
- utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke i förväg, och
- konsumenten har förklarat att han eller hon förlorar sin ångerrätt så snart Meroda Cosmetics har fullgjort avtalet fullt ut;
- Tjänsteavtal om tillhandahållande av logi, om avtalet föreskriver ett visst datum eller en viss tidsperiod för utförandet och annat än för bostadsändamål, transport av varor, biluthyrning och catering;
- Avtal som rör fritidsaktiviteter, om avtalet föreskriver ett visst datum eller en viss tidsperiod för utförandet;
- Produkter som tillverkas enligt konsumentens specifikationer, som inte är prefabricerade och som tillverkas på grundval av ett individuellt val eller beslut av konsumenten, eller som tydligt är avsedda för en viss person;
- Produkter som förstörs snabbt eller har begränsad hållbarhet;
- Förseglade produkter som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte kan returneras och vars försegling har brutits efter leveransen;
- Produkter som efter leveransen oåterkalleligt blandas med andra produkter på grund av deras beskaffenhet;
- Alkoholhaltiga drycker vars pris har avtalats vid avtalets ingående, men vars leverans kan ske först efter 30 dagar och vars faktiska värde beror på fluktuationer på marknaden som Meroda Cosmetics inte har något inflytande över;
- Förseglade ljud- och videoinspelningar samt datorprogramvara, vars försegling har brutits efter leveransen;
- Tidningar, tidskrifter och tidskrifter, med undantag för prenumerationer på dessa;
- Leverans av digitalt innehåll på annat sätt än på ett fysiskt medium, men endast om
- Utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke i förväg.
- konsumenten har förklarat att han därmed förlorar sin ångerrätt.
Artikel 11 - Priset
- Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag för prisändringar som beror på ändringar av momssatserna.
- I motsats till vad som sägs i föregående stycke kan Meroda Cosmetics erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som Meroda Cosmetics inte har något inflytande över, till varierande priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är rekommenderade priser ska anges i erbjudandet.
- Prishöjningar inom tre månader efter det att avtalet har ingåtts är endast tillåtna om de beror på lagstiftning eller föreskrifter.
- Prishöjningar från och med 3 månader efter det att avtalet har ingåtts är endast tillåtna om Meroda Cosmetics har godkänt det och:
- de är resultatet av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter, eller
- konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prishöjningen träder i kraft.
- De priser som anges i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms.
Artikel 12 - Uppfyllande av avtalet och ytterligare garantier
- Meroda Cosmetics garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, med de specifikationer som anges i erbjudandet, med rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt med gällande lagstadgade bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter vid tidpunkten för avtalets ingående. Meroda Cosmetics ska också se till att produkten lämpar sig för annan än normal användning.
- En tilläggsgaranti som tillhandahålls av Meroda Cosmetics, dess leverantör, tillverkare eller importör ska aldrig begränsa de juridiska rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande mot Meroda Cosmetics enligt avtalet om Meroda Cosmetics inte har uppfyllt sin del av avtalet.
- Med tilläggsgaranti avses varje åtagande från Meroda Cosmetics, dess leverantör, importör eller tillverkare som ger konsumenten vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad som krävs enligt lag om Meroda Cosmetics inte har uppfyllt sin del av avtalet.
Artikel 13 - Leverans och genomförande
- Meroda Cosmetics tar emot och utför beställningar av produkter och bedömer ansökningar om tillhandahållande av tjänster med största omsorg.
- Leveransplatsen ska vara den adress som konsumenten har meddelat Meroda Cosmetics.
- Med förbehåll för vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor ska Meroda Cosmetics utföra accepterade beställningar med lämplig snabbhet, dock senast inom 30 dagar, om inte en annan leveransperiod har avtalats. Om leveransen försenas eller om en beställning inte utförs eller endast delvis utförs ska konsumenten få dem senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. I så fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och rätt till eventuell ersättning.
- Efter upplösning i enlighet med föregående punkt ska Meroda Cosmetics utan dröjsmål återbetala det belopp som konsumenten har betalat.
- Risken för skada och/eller förlust av produkter ska bäras av Meroda Cosmetics fram till den tidpunkt då produkten levereras till konsumenten eller en utsedd representant, om inte annat uttryckligen överenskommits.
Artikel 14 - Fortsatta transaktioner: varaktighet, uppsägning och förnyelse
Uppsägning:
- Konsumenten kan ingå avtal på obestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av varor eller tjänster, när som helst.
- Konsumenten får när som helst säga upp ett avtal utan tidsbegränsning som ingåtts för regelbunden leverans av varor eller tjänster, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
- Konsumenten får ingå avtal för en bestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av varor eller tjänster, när som helst vid utgången av den bestämda tiden säga upp de tillämpliga uppsägningsreglerna och med en uppsägningstid på högst en månad.
- Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i föregående punkter.
- säga upp dem när som helst och inte begränsas till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
- åtminstone avsluta dem på samma sätt som han avslutade dem;
- alltid avslutas med samma uppsägningstid som Meroda Cosmetics har fastställt för sig själv.
Förnyelse:
- Ett avtal som ingås för en bestämd tid och som föreskriver regelbunden leverans av produkter eller tjänster får inte tyst förlängas eller förnyas för en bestämd tid.
- Med avvikelse från föregående punkt får ett tidsbegränsat avtal förlängas tyst med högst tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet mot slutet av förlängningen med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
- Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av varor eller tjänster får endast förlängas tyst på obestämd tid om konsumenten alltid har rätt att säga upp avtalet med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Varaktighet:
- Om ett avtal har en löptid på mer än ett år kan konsumenten efter ett år när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid på upp till en månad, såvida inte rimligheten och rättvisan gör att avtalet inte kan sägas upp före utgången av den överenskomna löptiden.
Artikel 15 - Betalning
- Om inget annat anges i avtalet eller i tilläggsvillkoren ska konsumentens skulder betalas inom 14 (fjorton) dagar efter det att betänketiden har löpt ut eller, om det inte finns någon betänketid, inom 14 (fjorton) dagar efter det att avtalet har slutits. Om det rör sig om ett avtal om tillhandahållande av en tjänst ska denna period börja löpa dagen efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet.
- Vid försäljning av produkter till konsumenter får konsumenten i allmänna villkor aldrig åläggas att betala mer än 50 procent i förskott. När förskottsbetalning har avtalats kan konsumenten inte åberopa någon rättighet i fråga om utförandet av beställningen eller tjänsten/tjänsterna i fråga innan den avtalade förskottsbetalningen har gjorts.
- Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i betalningsuppgifter som lämnats eller nämnts till Meroda Cosmetics.
- Om konsumenten underlåter att uppfylla sina betalningsskyldigheter ska konsumenten, efter att ha underrättats av Meroda Cosmetics om den sena betalningen och efter att Meroda Cosmetics har gett konsumenten en tidsfrist på 14 (fjorton) dagar för att uppfylla sina betalningsskyldigheter, efter det att konsumenten inte har betalat inom denna 14-dagarsperiod, betala lagstadgad ränta på det förfallna beloppet, och Meroda Cosmetics har rätt att ta ut kostnader för inkassokrav utanför domstol. Dessa inkassokostnader får inte vara högre än: 15 % på utestående belopp upp till 2 500 euro, 10 % på nästa 2 500 euro och 5 % på nästa 5 000 euro, med ett minimum på 40 euro. Meroda Cosmetics kan, till förmån för kunden, avvika från de nämnda beloppen och procentsatserna.
Artikel 16 - Klagomålsförfarandet
- Meroda Cosmetics ska ha ett klagomålsförfarande som är tillräckligt känt och ska behandla klagomålet i enlighet med detta förfarande.
- Reklamationer om avtalets genomförande ska beskrivas fullständigt och tydligt och lämnas in till Meroda Cosmetics inom rimlig tid efter det att konsumenten har identifierat bristerna.
- Klagomål som lämnas in till Meroda Cosmetics ska besvaras inom 14 (fjorton) dagar, räknat från dagen för mottagandet. Om ett klagomål kräver en förutsebart längre handläggningstid ska Meroda Cosmetics svara inom 14 (fjorton) dagar med ett meddelande om mottagande och en uppgift om när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Artikel 17 - Tvister
- Avtal mellan Meroda Cosmetics och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor ska uteslutande regleras av nederländsk lag. Alla tvister som uppstår på grund av avtalet och/eller dessa allmänna villkor ska hänskjutas till behörig domstol i det distrikt där Meroda Cosmetics har sitt kontor.
Artikel 18 - Kompletterande eller avvikande bestämmelser
- Tilläggsbestämmelser eller bestämmelser som avviker från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och bör antecknas skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra dem på ett tillgängligt sätt på en varaktig databärare.