FRAKT OCH LEVERANS
KAN DU INTE HITTA SVARET DU SÖKER?
Vänligen kontakta oss via Hjälp-knappen på hemsidan!
-
FRAKT OCH LEVERANSTID
Beställningar för Nederländerna måste göras senast 23:59 CET för att få dessa nästa dag. Beställningar för resten av Europa måste göras före 22:30 CET för att nå cut off, andra beställningar som görs efter denna tid ar Dag -1 vid beräkning av förväntat leveransdatum. Beställningar för resten av världen måste göras före 18:00 CET för att nå cut off, övriga beställningar gjorda efter denna tidpunkt ar Dag -1 vid beräkning av förväntat leveransdatum. Leveranstiderna baseras på beställningar som görs mellan måndag och fredag och anges i arbetsdagar. Så en order som läggs på fredag (dag noll) till exempelvis Sverige kommer att ha en förväntad leveransdag på tisdag eller onsdag veckan därpå. Beställningar som görs på lördag OCH söndag före tidsgränserna kommer att behandlas som dag noll vid beräkning av förväntade leveransdatum.
Om du har valt leverans med BRING, och inte har möjlighet att hämta upp ditt paket inom 7 dagar från att du blivit aviserad, så returneras paketet till vårt lager. Detta innebär minst 14 dagar extra lång leveranstid då din order måste skickas tillbaka till lagret och sedan skickas ut igen. BRING kommer att kontakta dig och informera dig om detta efter din beställning. Tyvärr har Meroda ingen kontroll över den här processen så vi uppmuntrar dig att hämta ut ditt paket innan de 7 dagarna har passerat. -
PREMIUM SHIPPING INSURANCE POLICY
Om du har betalat för Premium Shipping är du skyddad mot förlorade, saknade, skadade eller stulna paket till värdet av din beställning.
Om du har drabbats av någon av dessa olyckliga händelser under leveransprocessen med våra tredjepartstransportörer kommer vi att handlägga ett krav å dina vägnar, så att vi snabbt kan skicka dig en ny beställning eller handlägga en återbetalning, beroende på vad du väljer.
För att informera oss om det nödvändiga anspråket, klicka på vår "Hjälp"-portal på huvudsidan på vår webbplats och följ instruktionerna i rullgardinsmenyn under "Premium Shipping Insurance" och följ de enkla stegen för att ladda upp din dokumentation.
Läs igenom och följ riktlinjerna nedan för att se till att du har den nödvändiga informationen klar för "hjälp"-portalen.
1. Saknat Paket-anspråk- Väntetid: Kunder måste vänta 2 dagar efter det beräknade leveransdatumet (i Europa) och 3 dagar (resten av världen) för att göra anspråk på ett saknat paket.
- Spårning visar levererat: Om spårningslänken visar att paketet har levererats, men kunden inte har fått det, måste kunden vänta 1 dag innan han eller hon kan göra anspråk på det.
- Inledande steg: Kunderna bör först kontrollera med grannar, uthämtningsställen etc. innan de påbörjar en reklamation.
2. Felaktig underskrift - Avvikelse från underskrift: Om den registrerade signaturen på transportörens portal inte tillhör mottagaren och den avsedda mottagaren inte fick paketet, måste de tillhandahålla ett prov på sin signatur som en del av anspråket för att bekräfta avvikelsen.
3. Stulna paket - Nivå för värdet: För stulna paket med ett värde på 100 euro eller mer:
- Polisanmälan: En polisanmälan måste göras.
- Dokumentation: Polisanmälans nummer måste ingå i dokumentationen av ansökan.
- Eventuella tillgängliga foto-/videobevis (t.ex. bilder från övervakningskameror)
4. Skadade paket - Fotobevis: Kunderna är skyldiga att tillhandahålla fotobevis på skadan.
- Tidpunkt: Vi rekommenderar att du tar bilder så snart du märker skadan.
5. Hantering av anspråk - När du har slutfört instruktionerna i "hjälp"-portalen och skickat in all information och dokumentation som begärts, kommer en ny order att skapas eller ditt köp kommer att återbetalas utan krångel eller ytterligare engagemang.
6. Dokumentation som krävs - Beskrivning: En detaljerad beskrivning av vad som inträffat.
- Kommersiell faktura: En kommersiell faktura med priser för varje artikel och den totala summan som ingår.
- Bevismaterial i form av foto/video: Foto och/eller video av skadan eller andra relevanta bevis (t.ex. bilder från en övervakningskamera).
- Referensnummer för spårning: Referensnumret för spårning av returfrakten av dina varor (om tillämpligt).
- Referensnummer för polisrapport: Polisrapportens referensnummer (om tillämpligt).
7. Tidsangivelse
- Det är mycket viktigt att du skickar in en reklamation via Hjälpportalen med dina bevis så snart du kan (följ reglerna ovan för att ta hänsyn till eventuella små förseningar hos transportören). Vi har bara 1 månad på oss från ditt beställningsdatum att göra en reklamation för din räkning och därför kan vi inte behandla din reklamation efter detta datum och kommer inte att kunna erbjuda en ny beställning eller återbetalning.
- Följ tidsinstruktionerna för att utnyttja ditt Premium shipping fullt ut.
-
ARBETSDAGAR OCH HELGDAGAR
Paket skickas inte under följande helgdagar: 25:e och 26.e december samt 1:a och 2:a Januari.
-
SPÅRA DIN BESTÄLLNING
När din beställning har nått den lokala transportören i Sverige får du en leveransbekräftelse via e-post. E-postmeddelandet innehåller leveransinformation, ditt spårningsnummer och en spårningslänk för paketet. Om du inte har fått ett e-postmeddelande, se till att kontrollera din skräppost. Om du fortfarande inte har fått något spårningsnummer, vänligen kontakta oss via hjälp-knappen på webbplatsen.
-
JAG HAR INTE FÅTT MIN BESTÄLLNING, MEN SPÅRNINGEN VISAR ATT JAG HAR FÅTT DEN. VAD KAN JAG GÖRA?
Det är viktigt att du rapporterar problemet till oss OMEDELBART. För att vi ska kunna genomföra en undersökning med vår distributionscentral eller fraktpartner och ersätta varorna måste vi göra det inom 7 dagar från det angivna leveransdatumet. Detta gäller även våra kunder som har köpt Premium Shipping-alternativet, men då kan vi agera mycket snabbare för att ersätta din beställning utan några förseningar från tredje parts utredning. Kontakta oss via knappen "Hjälp" på webbplatsen och följ instruktionerna för att ställa en fråga /reklamation.
-
HUR KVALIFICERAR JAG MIG FÖR FRI FRAKT?
Vi erbjuder fri frakt för beställningar över 450 kr.
-
VAD BEHÖVER JAG MER VETA OM LEVERANSEN AV MIN BESTÄLLNING?
Vi kan tyvärr inte garantera exakt hur lång tid leveransen tar, 2-5 arbetsdagar är en uppskattning.
På grund av frakt från vårt leveranscenter i Nederländerna rekommenderar vi alltid att du ger leveransen 24 timmar extra innan du kontaktar kundtjänst så att din lokala transportör kan försöka leverera (även om det är något försenat). Erfarenheten säger oss att eventuella förseningar inte överstiger 24 timmar.